Of neem het anonieme dreigement van ING op 30 juni 2014
in Het Financieele Dagblad dat de bank
broedde op verplaatsing van delen van het hoofdkantoor naar Frankfurt of Londen
om het Nederlandse bonusplafond van 20 procent van het vaste salaris te
omzeilen. Volgens de krant speelt de bank met scenario’s om sommige
concernfuncties – stafdiensten, risicomanagement, financiering en enkele
zakenbankfuncties worden genoemd – onder te brengen in andere jurisdicties. Dat
heeft mede te maken met het bankentoezicht, dat onder de Europese bankenunie in
Frankfurt wordt ondergebracht en de Europese dominantie van het Londense
financiële centrum, dat sinds de crisis alleen maar is toegenomen. Maar de
bonuskwestie speelt wel degelijk ook een rol, zo vertelde CEO Ralph Hamers
begin augustus in een interview aan de
Financial Times. Hij liet weten ‘niet blij’ te zijn met het Nederlandse
bonusplafond en zich te verbazen over het gemak waarmee het kabinet over het
belang van een gelijk Europees speelveld heenstapte; daar was de Europese bankenunie
toch voor bedoeld? Hamers voegde eraan toe dat ING mogelijk zou kunnen
besluiten om bonusgevoelige activiteiten als zakenbankieren en vermogensbeheer
te verplaatsen naar andere landen.
De CIO van ING Vermogensbeheer, bedrijfseconoom Hans
Stoter, deed er in een interview met het wekelijkse vermogensbeheerkatern van
de Financial Times van 10 augustus
2014 nog een schepje bovenop. Daarin liet Stoter weten zich geen zorgen te
maken over het Nederlandse bonusplafond. Stoter: ‘Zelfs in de Nederlandse
context ben ik ervan overtuigd dat we erin zullen slagen onze mensen te belonen
zoals het hoort’ [mijn cursivering].’
Volgens Stoter is het plafond van 20 procent namelijk een gemiddelde voor de
bank als geheel en geldt het niet per individu. Dit geeft ING voldoende
flexibiliteit om waar gepast hogere
bonussen uit te keren [mijn cursivering]. Ook over de bankierseed laat Stoter
zich laatdunkend uit, omdat het normen vastlegt waar vermogensbeheerders zich
toch al aan houden: ‘Ik ken niemand die zoiets heeft van, dit is een
belangrijke gelofte die ik hier afleg. Dit zijn huis-tuin-en-keukennormen die
simpelweg samenvatten wat je toch al moet doen – beloven de belangen van je
klanten te dienen. Als je dat niet doet, lopen ze bij je weg en ga je over de
kop.’
Als de bedoeling van de minister was om via wetgeving
een nieuwe betalingsnorm, en dus betalingsmoraal, af te dwingen, komt hij
afgaand op de uitlatingen van Stoter en Hamers van een koude kermis thuis. Als
het dienen van klantenbelang hetzelfde betekent als het vóór de crisis
betekende, zijn we geen millimeter opgeschoten. En als de betalingsnormen die
bankiers voor gepast houden net als vóór de crisis afgemeten worden aan wat in
The City wordt uitgekeerd, fungeert het Nederlandse bonusplafond niet als
nieuwe norm, maar als populistisch piketpaaltje waar de amorele beloningsdeskundigen
van Hay Group handig omheen manoeuvreren. Met mondialisering en gelijk
speelveld als legitimatie en vertrek als chantagemiddel.
No comments:
Post a Comment